Webshop-outlet.nl logo

WEBSHOP-OUTLET: FRIESE MARKTKOOPMAN OP INTERNET

Geplaatst door NDC Mediagroep:

Wordt het vandaag een hartslagmeter, een snijplank, een set boxershorts of een verdedigingspen? En met 50, 60 of 70 procent korting? Je krijgt zulke aanbiedingen waarschijnlijk dagelijks in de mail. Maar hoe werkt het? Webshop-outlet in Joure laat het zien.

JOURE Bijna iedereen kent het wel: elke dag een nieuwsbrief in de mail vol aanbiedingen met hoge kortingen op de meest uiteenlopende producten. Euro2Deal, Elke dag iets leuks, Telegraaf aanbiedingen, Groupdeal, 1 day fly, Dealdonkey, 1 Dagactie.nl en nog meer. Webshop-outlet heeft zich een vaste plek verworven tussen al dat geweld.

Batterijen en figuurcorrigerende shirts
Dozen staan er in de loods in Joure. Veel dozen. Vol met snuisterijen, maar ook grotere spullen. Truien, batterijen, pennen, paraplu’s, je kunt het zo gek niet verzinnen. ,,Deze gaat de laatste tijd heel goed. Verkochten we er in een week duizend van’’, vertelt Christian Hijlkema (31). Hij laat een figuurcorrigerend shirt voor mannen zien. ,,Dat had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht’’, zegt zijn vriendin Esther Kortenschijl (31) met wie hij de zaak runt. ,,Ik wist niet eens dat zulke shirts bestonden.’’

Het is vaak gokken. Grote partijen opkopen via veilingsites in de hoop dat die via de webshop goed gaan lopen. ,,Ik doe dit sinds 2011. Dan heb je wel een beetje gevoel gekregen voor wat wel gaat en wat niet. Maar we zitten er ook wel eens enorm naast hoor.’’ Kekke tuinsproeiers bijvoorbeeld. Hijlkema kocht een partij van 200, maar wist er maar één te verkopen. Ook al was het hoog zomer. ,,De rest heb ik als partij van de hand gedaan. Met verlies inderdaad.’’

Grote partijen
Tegenwoordig is Webshop-outlet een bekende naam in de handelswereld. Hijlkema: ,,In het begin waren we een soort marktkooplui. We namen risico door grote partijen op te kopen. Tegenwoordig gaat het ook anders. Bedrijven komen naar ons toe met de vraag of wij hun verkoopkanaal willen zijn. Als ze van hun spullen af willen bijvoorbeeld, of als ze een nieuw product willen uittesten of promoten.’’

Meestal staat de koopwaar opgeslagen in Joure. Soms gaan de artikelen rechtstreeks van de aanbieder naar de klant. Wat maar het meest praktisch is en wat de klant maar wil. In de loods is een fotostudio ingericht. Kortenschijl: ,,Van de producten die we zelf hebben opgekocht maken we altijd foto’s. En vaak ook filmpjes. Van de spullen die we in opdracht van anderen verkopen soms, afhankelijk van het beeldmateriaal dat we erbij krijgen.’’

Leuke spulletjes en een beetje geluk
Hoe kom je er op om zo’n zogeheten dagdealer te worden? In het geval van Christian Hijlkema was dat een organisch proces. ,,Ik werkte met veel plezier bij de website Voordeel Vinden, die niet meer bestaat. Daarna deed ik handeltjes in kastenwinkels in Friesland, van die zaken waar je een kraampje kunt huren om je spullen aan de man te brengen. Mijn Tafel bijvoorbeeld. Dat liep eigenlijk zo goed, dat ik besloot om mijn waar in een webshop aan te gaan bieden. Nog voor de site af was, had ik mijn eerste bestelling al. Toen wist ik: dit gaat goed, dit is het. Hoe het kwam dat ik succes had? Ik zag kennelijk wat mensen leuke spulletjes vinden. En daar zit ook een beetje geluk bij.’’

En dan begint het afstruinen van veilingen en vooral het werken aan bekendheid. Promotie via sociale media, nieuwsbrieven, zorgen voor vindbaarheid via google. ,,Ik heb in het begin ook emailadressen gekocht. Inmiddels hebben we er meer dan 100.000 in ons systeem. De meeste daarvan krijgen dagelijks een nieuwsbrief met de koopjes van die dag.’’

Een huis vol spullen
Inkopen, verkopen, inpakken, opsturen, de webshop, marketing, de software. Alles deed Hijkema in het begin zelf. Vanuit huis, waar zijn vriendin al snel meewerkte. ,,Dat kon op zeker moment gewoon niet meer, het huis vol met spullen. Zeker niet toen we ook nog kinderen kregen.’’

Inmiddels huist het bedrijf in een bedrijfsverzamelgebouw, waar een groot kantoor en een loods worden gehuurd. Dagelijks zijn er minstens twee inpakkers aan het werk. Christian werkt aan de inkoop, de marketing en de klantcontacten. Esther ontfermt zich over de administratie, het contact met de kopende klanten en meer. ,,Wij werken prima samen.’’

Seizoensproducten
Elke dag verlaten zeker honderd pakketjes het pand. Met als bestemming Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Nanovloeistof is populair in deze periode. Lifehammers en covers tegen bevroren ruiten doen het ook goed. ,,We proberen in de nieuwsbrief altijd zo verschillend mogelijke producten aan te bieden, zodat er altijd wel voor iemand iets bij zit. Maar natuurlijk: we letten op het seizoen.’’

Ze zijn groeiende, en constant bezig met verdere ontwikkeling en verbetering. Dat zit soms in de details. ,,De knop in de nieuwsbrief die je naar onze website brengt bijvoorbeeld. We experimenteren met de kleur daarvan, om te zien wat de meeste clicks oplevert’’, vertelt Hijlkema. ,,Wij zien nog volop groeimogelijkheden. In Nederland, maar ook zeker daarbuiten. We zijn pas twee en een half jaar écht bezig. We staan nog aan het begin.’’

Betrouwbaar
En vooral ook – daarmee willen ze zich onderscheiden van de andere dagdealers – werken ze aan de betrouwbaarheid. Esther Kortenschijl: ,,We hebben alle keurmerken, maar we willen meer. Op onze site staat gewoon een telefoonnummer. En die belletjes nemen wij als het even kan zelf aan. Een goede klantenservice is essentieel voor ons. Het gaat om onze naam, onze reputatie. Die moet goed zijn.’’

Oorknopjes, eetstoelen, telefoonhoesjes, auto-opbergvakjes, handschoenen, deurbellen, rugbanden, koptelefoons, gelzooltjes. Gisteren in de aanbieding. En morgen is het weer anders. ,,Dat houdt het leuk hè? Die afwisseling. Dat werkt ook. Een derde van onze klanten heeft eerder iets bij ons gekocht.’’

Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Geplaatst op: 9 februari 2017